Korekta, czyli…

…poprawianie błędów :). Cóż to za filozofia? – zapytasz. Czy piszesz książkę, czy prowadzisz blog, tworzysz ulotkę reklamową, opracowujesz dokument, wysyłasz e-mail –  pamiętaj o tym, że Twój tekst ma odbiorców. Ktoś go będzie czytał.

Jako korektorka poprawiam błędy gramatyczne, ortograficzne, interpunkcyjne, literowe, stylistyczne. To między innymi: prawidłowa odmiana wyrazów, użycie małych/dużych liter, pisownia łączna lub rozdzielna, stosowanie znaków przestankowych… wymieniać można jeszcze długo. Dbam o to, aby Twój tekst był napisany zgodnie z zasadami języka polskiego i aby dobrze się go czytało.

Błędy w tekście to takie wredne chochliki, które bardzo dobrze potrafią się ukrywać. Nawet po trzykrotnym przeczytaniu tekstu, możesz nie zauważyć literówki. Autokorekta w Wordzie nie wyłapie źle użytego wyrazu, nie poprawi przecinków (gdyż nie rozumie kontekstu).

Czytelnicy widzą Twoje błędy

Piszę od dawna i nikt się nie skarżył – to też już słyszałam. Czytelnicy widzą Twoje błędy, ale nie mają obowiązku Ci o nich mówić. Jako blogerka odwiedzam mnóstwo blogów, czytam mnóstwo internetowych publikacji. Nawet jeśli ktoś pisze z pasją, jeśli błędów jest dużo, przeszkadzają mi one w odbiorze tekstu. Bywa, że z tego powodu nie wracam już więcej na odwiedzoną stronę.

Pamiętaj, że błędy w tekście podważają Twoją wiarygodność jako eksperta.

Jeśli kochasz pisać, pisz – bardzo Cię do tego zachęcam. Obawa przed błędami nie może być dla Ciebie przeszkodą. Dbaj jednak, aby w tekstach, które publikujesz, tych błędów było jak najmniej. Teksty te będą o wiele chętniej czytane, a czytelnicy będą do Ciebie wracać. Czy chcesz ryzykować utratę czytelnika przez niedopracowany tekst?

Nie musisz lubić się z ortografią. Jeśli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie walczyć z przecinkami, oddaj tekst do korekty. Niech ktoś zrobi to za Ciebie :).

Co zyskujesz?

Korekta tekstu to dobra inwestycja. Oto co zyskujesz:

Czas
Koncentrujesz się na tworzeniu niesamowitych treści. Nie musisz inwestować czasu w wielokrotne sprawdzanie tekstu ani wertowanie słowników.

Wizerunek profesjonalisty 
Czytelnik ma poczucie, że dołożyłeś starań, aby zaprezentować mu treść dopracowaną pod każdym względem, czyli zadbałeś o komfort odbioru. Dzięki temu zyskujesz również wiarygodność.

Utrzymanie zainteresowania 
Wielu czytelników jest wrażliwych na błędy językowe. W związku z tym istnieje ryzyko, że jeśli nie zadbasz o poprawność Twoich tekstów,  taki czytelnik nie wróci już na Twoją stronę.